چگونگی محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی
محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی به چه صورت است؟ در این مطلب از سرای حسابدار به بررسی نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی (ثبت تسهیلات در حسابداری) می پردازیم. همچنین شما را با نحوه حسابداری تسهیلات مالی و انواع آن آشنا می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این بخش همراه ما باشید.
بیشتر بخوانید: آموزش صدور سند حسابداری در نرم افزار پارسیان
حسابداری و محاسبه بهرهی بانکی
حسابداری تسهیلات مالی عمل ردیابی و ثبت صحیح تراکنشهای مالی از جمله تسهیلات مالی است. این روند شامل محاسبه پیشبینی جریان نقدی، تهیه اسناد مربوط به وام و اوراق بدهی و تعیین نرخ بهره است.
اگرچه این فعالیتها به طور فزایندهای خودکار شدهاند، اما متخصصان امور مالی نیاز است که بدانند که چگونه با تفاوتهای اندک مرتبط با محاسبه و ثبت سوابق حسابداری دقیق برای هر تراکنش رفتار کنند. به عنوان مثال، درک تمایز بین وامها و تسهیلات و همچنین انواع مختلف تسهیلات موجود به منظور محاسبه و ثبت صحیح حسابداری مربوط به آنها اهمیت دارد.
در واقع هر شخص حقوقی یا حقیقی میتواند از سازمان ارائه کنندهی تسهیلات وامی کوتاه مدت را برای اهداف خود دریافت کند. بنابراین در این مقاله از سرای حسابدار چگونگی محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی به صورت موثر و دقیق توضیح داده خواهد شد.
فرمول قدیمی محاسبهی قسط وام و بهرهی بانکی:
فرمول جدید محاسبهی قسط وام و بهرهی بانکی:
حسابداری تسهیلات مالی چیست؟
حسابداری تسهیلات مالی فعالیتهای مربوط به پیگیری امور مالی، وام و تسهیلاتی است یک شرکت یا سازمان به افراد ارائه میکند. این فعالیتها شامل حسابرسی تمام بدهیهای موسسه مالی (بانک یا سایر وام دهندگان) و همچنین پیش بینی جریانهای نقدی آتی بر اساس عملکرد گذشته یا مفروضات برنامهریزی شده مانند نرخ بهره است.
بیشتر بخوانید: 10 تا از بهترین آموزشگاه حسابداری در اصفهان
به طور کلی معیاری که برای دسته بندی تسهیلات مالی استفاده میشود بر اساس مدت زمان تسهیلات است و برای محاسبه تسهیلات مالی به روش میتوان عمل کرد: روش ناخالص و روش خالص. در هنگام محاسبهی حسابداری تسهیلات مالی باید نهایت دقت و توجه را به کار برد زیرا امکان رخ دادن خطا در هنگام دریافت، پرداخت و ثبت تسهیلات وجود دارد.
انواع روشهای محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی
همان طور که در بالا گفتیم روشهای محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی به دو روش انجام میشوند و میتوان از هر دو آنها در شرایط خاص و مطابق با استانداردهای خود استفاده کرد:
حسابداری تسهیلات مالی به روش خالص
در روش ثبت حسابداری تسهیلات مالی به روش خالص پس از تعیین وام، بانک به میزان مبلغ تسهیلات دریافتی بدهکار و شرکت دریافتکننده تسهیلات نیز بستانکار شناخته میشود. حال در موعد پرداخت اقساط بانک به میزان مبلغ اقساط و سود محاسبه شده بستانکار و پرداخت کنندهی اقساط بدهکار شناخته میشود.
حسابداری تسهیلات مالی به روش ناخالص
روش حسابداری تسهیلات مالی به روش ناخالص متفاوت از روش قبلی است. به این صورت که بانک پس از ارائه وام همانند روش خالص کماکان بدهکار و شخص وام گیرنده بستانکار شناخته میشود. اما در این روش به میزان مبلغ اقساط و بهرهی تحقق نیافته بانک بستانکار و شخص وام گیرنده به همین مقدار بدهکار شناخته میشود.
برای دانش بیشتر در این حوزه نیاز است که به تفاوت دو واژهی وام و تسهیلات آگاه باشید. وام و تسهیلات دو اصطلاحی هستند که اغلب در صنعت بانکداری به جای هم استفاده میشوند، اما در واقع تفاوت مشخصی بین آنها وجود دارد:
- وام پولی است که از یک موسسهی وام دهنده برای هدفی خاص قرض گرفته میشود. مدت زمان مشخصی مانند سه ماه، شش ماه یا یک سال خواهد داشت و شامل سودی است که در پایان دوره بازپرداخت میشود. میتوانید به آن به عنوان یک روش سنتی وام گرفتن نگاه کنید.
- از سوی دیگر تسهیلات، ترتیبی است که بین مشتری و بانک ایجاد میشود تا هر زمان که به اعتبار نیاز داشته باشند، دسترسی آنها به اعتبار فراهم شود. وجوه در صورت نیاز در دسترس است و مشتریان مجبور نیستند به طور مداوم هر بار که پول نقد اضافی میخواهند دوباره درخواست دهند؛ زیرا همیشه آماده است. تسهیلات به اشکال مختلفی ارائه میشوند و میتوانند شامل اضافه برداشت، اعتبارات، پرداخت قبوض با تخفیف یا تامین مالی تجارت باشند.
در اصل، وامها تامین مالی کوتاهمدت را فراهم میکنند، در حالی که تسهیلات انعطافپذیری مالی بلندمدت و بهترین خدمات را برای افرادی که نیاز مداوم به سرمایه یا نقدینگی در یک دوره زمانی طولانی دارند، ارائه میکنند. هر دو مورد بسته به شرایط شما میتوانند مفید باشند، بنابراین درک ویژگیهای مختلف آنها میتواند به تصمیمگیری بهتر در آینده کمک کند.
بیشتر بخوانید: روش محاسبه مالیات شرکت های ورشکست شده و منحل شده
انواع تسهیلات مالی را بشناسید
تسهیلات مالی به طیف وسیعی از محصولات، خدمات و حسابهای موجود اشاره دارد که به کاربر اجازه میدهد پول خود را مدیریت کند. چهار نوع اصلی وجود دارد:
۱. تسهیلات مبادلهای
- سف
- جعاله
- مشارکت به شرط تملیک
- خرید دین
- فروش اقساطی
۲. تسهیلات مشارکتی
- مشارکت مدنی
- مضاربه
- مشارکت حقوقی
- مزارعه
- مساقات
بیشتر بخوانید: نکات مهم در ارتباط با محاسبه ماليات بر درآمد حقوق
مراحل کلی محاسبهی حسابداری تسهیلات مالی
محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی میتواند یک تمرین پیچیده باشد، اما اطمینان از نگهداری و گزارش دقیق اطلاعات ضروری است. مؤسسات مالی برای بهبود عملیات خود و متعاقباً کمک به تصمیمگیری بهتر، به سوابق دقیق فعالیتهای وامدهی و تأمین مالی خود نیاز دارند. همچنین مدیریت هوشمند تسهیلات مالی ایجاب میکند که ثبت این اقلام به صورت دقیق انجام شود.
برای شروع، باید جنبه بدهی، تسهیلات و سایر موارد مرتبط با فرایند تامین مالی یا قرارداد وام را به طور کامل درک کنید. این مرحله به معنای درک برآورد جریان نقدی، شرایط بازپرداخت، سررسیدها، حداقل سطوح پرداخت و سایر خدمات مورد نیاز برای اعطای وام یا ارائه تسهیلات است. با درک تمام این جنبهها میتوانید ترازنامهی صحیحی را برای هر بدهی یا وام به درستی تعیین کنید.
مرحلهی بعدی شامل ثبت صحیح حسابهای وام در دفتر کل است، این کار به شما امکان میدهد که دید بهتری داشته باشید و همچنین ارتباط بین بخشهای مختلف مانند مدیران پروژه یا حسابداران را سادهتر کنید. علاوه بر این، ایجاد نسخههای پشتیبان الکترونیکی مطابق با دستورالعملهای قابل قبول میتواند به جلوگیری از از دست رفتن دادهها یا اسناد کمک کند.
به طور کلی حفظ سوابق هنگام اعطای وام یا ارائه تسهیلات ضروری است، بنابراین حتما پس از تکمیل درخواستهای وام، آنها را پیگیری کنید. برای دریافت آموزش و راهنماییهای بیشتر در این حوزه میتوانید با کارشناسان سرای حسابدار در ارتباط باشید.
کلام پایانی
در این بخش از آموزش های حسابداری به بررسی چگونگی محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی پرداختیم. امیدواریم مطالب این بخش برای شما مفید بوده باشد و جواب سوالات و ابهامات خود را گرفته باشید. اگر هنوز هم در مورد نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات مالی سوال دارید در قسمت ثبت نظر از ما بپرسید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده می شود. ممنون که تا انتها همراه ما بودید.
دیدگاهتان را بنویسید