فرآیند رسیدگی به پرونده های مالیاتی
رسیدگی مالیاتی چیست؟
قبل از اینکه مراحل رسیدگی مالیاتی را توضیح بدهیم باید بدانیم رسیدگی مالیاتی چیست؟
قانون، دادرسی مالیاتی را بهعنوان عملی که مؤدی برای برطرف کردن اختلافات خود با سازمان امور مالیاتی انجام میدهد تعریف میکند. این اعمال چارچوب و قوانینی دارند که افراد در قالب آنها میتوانند به احقاق حق خود بپردازند. به مجموعهی این مراحل، مراحل رسیدگی مالیاتی میگویند.
فرایند رسیدگی به پرونده های مالیاتی چگونه است؟
امروزه مالیات موضوعی است که تمام کسب و کار ها با آن سرو کار دارند. به همین دلیل چه صاحبان کسب و کار و چه حسابدار به دنبال پاسخی برای این پرسش هستند که مراحل رسیدگی مالیاتی چیست؟ تا با عملکرد ماموران مالیاتی آشنا باشند و از بروز ضرر جلو گیری کنند.
مراحل رسیدگی مالیاتی
- رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه
- هیات حل اختلاف مالیاتی
- شورای عالی مالیاتی
- هیات سه نفری وزارت اقتصاد
- دیوان عدالت اداری
در ادامه به توضیح هر مرحله میپردازیم.
رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه
این مرحله اولین مرحله ی رسیدگی مالیاتی است.
اولین مرجع رسیدگی به شکایت مؤدی، خود اداره امور مالیاتی است.
بر طبق قوانین مودی از تاریخ ابلاغ مالیات خود ۳۰ روز مهلت دارد تا درصورت داشتن اعتراض با داشتن مدارک و مستندات کافی به اداره مالیات مراجعه کند و درخواست بررسی و تجدید نظر دهد. اداره مالیاتی نیز تا ۳۰ روز بعد از زمان مراجعه شما ، فرصت دارد که به اعتراض شما رسیدگی کند. در این مرحله اگر به توافق برسند در برگه تشخیص مودی درج می شود و به تایید رئیس اداره مالیاتی در می آید. در غیر اینصورت درخواست مودی در برگه
تشخیص درج می شود و به مرحله ی بعدی که هیات حل اختلاف است، ارجاع داده می شود.
هیات حل اختلاف
بعد از اینکه پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع داده شد هیات مذکورباید زمان مورد رسیدگی را به مودی ابلاغ
نماید. هیات حل اختلاف تشکلی از سه نفر می باشد که شامل: قاضی، نماینده مودی، نماینده سازمان امور مالیاتی است.
هیئت مذکور در زمان ابلاغ شده پرونده مودی را به همراه مدارک و مستندات مورد بررسی قرار می دهند و رای را صادر می کنند. در صورتی که رای مورد قبول مودی باشد برگ قطعی صادر میشود و مودی باید آن را پرداخت کند و چرخه دادرسی در اینجا ختم می شود. اما اگر مودی رای را قبول نداشته باشد، پس از صدور حکم در این مرحله ۳۰ روز زمان دارد تا به شورای عالی مالیاتی اعتراض خود را اعلام کنند.
دقت داشته باشید همانطور که مودی می تواند به رای اعتراض کند ، نماینده سازمان امور مالیاتی نیز می تواند به رای اعتراض کند و شکایت خود را به مرحله ی شورای عالی مالیاتی ارجاع دهد.
شورای عالی مالیاتی
دراین مرحله مودی تا یک ماه پس از صدور رای هیات حل اختلاف مهلت دارد. تا اعتراض خود را به شورای عالی مالیاتی ببرد در این شورا مجدد پرونده مورد رسیدگی قرار میگیرد و رای صادر می گردد.
اگر شورای عالی مالیاتی رای هیات حل اختلاف را رد کند پرونده دوباره به اداره مالیاتی باز فرستاده می شود و مجدد در یک هیات دیگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت ولی اگر شورای عالی مالیاتی رای هیات حل اختلاف را تایید کند مودی باید اعتراض خود را به مرحله بعدی این چرخه یعنی هیئت ۳ نفری وزارت اقتصاد ارجاع دهد.
چگونه پرونده مالیاتی را در کوتاه ترین زمان حل کنیم؟
برای حل کردن پرونده مالیاتی نیاز به نوع دفاع مودی از اظهارنامه مالیاتی و پرونده مالیاتی خود دارد. اگر مودی بتواند با استناد به قوانین مالیاتی مراجع رسیدگی به شکایات را قانع کند، پرونده مالیاتی شخص بسته خواهد شد. در صورتی که یک حسابدار حرفه ای به کلیه قوانین پروسه های مالیاتی آگاه باشد. می تواند با ارائه مستندات و مدارک مورد نیاز از پرونده مالیاتی خود دفاع کند. حسابدار حرفه ای می تواند باعث شود با کمترین مبلغ ، مالیات پرداخت کنید.
صاحبان کسب و کار برای حل مشکلات مالیاتی خود از مشاور مالیاتی زبده و کار بلد نیز کمک بگیرند.
لازم به ذکر است که مودی در مدت زمان تعیین شده می تواند نسبت به رای صادر شده از هریک از مراجع اعتراضات لازمه را بکند. در صورتی که زمان این پرونده گذشته باشد، پرونده بسته و شکایت فرد دیگر اعتبار ندارد.تواند نسبت به رای صادر شده از هریک از مراجع اعتراضات لازمه را بکند.
دیدگاهتان را بنویسید