شناسه یکتا چیست؟
چرا شناسه یکتا حافظ مالیاتی؟
به منظور شناسایی افراد حقیقی و یا حقوقی در سامانه مالیاتی یک کد اختصاصی که به آن شناسه یکتا گفته میشود اختصاص میدهند. و برای انجام امور مالیاتی و ثبت اطلاعات مالی مورد نیاز از این کد یکتا استفاده میشود.
اگر میخواهید با شناسه یکتا، نحوه ایجاد آن، کاربرد و بسیار موارد دیگری بیشتر آشنا شوید تا انتهای مقاله همراه ما باشید زیرا هر آن چه که نیاز است بدانید را در این مقاله به آن پرداخته ایم.
شناسه یکتا حافظ مالیاتی چیست؟
شناسه یکتای حافظ مالیاتی یک کد 6 رقمی شامل اعداد و حروف است و منصر به فرد میباشد و برای هر شخص و یا شرکتی که الزام به پرداخت مالیات هستند تخصیص داده میشود این شناسه باید برای صدور صورت حساب الکترونیکی درج و در هر فاکتور به عنوان شماره مالیاتی ذکر شود در ادامه به این موضوع که چرا شناسه یکتا مهم است خواهیم پرداخت.
ا- نظارت دقیق تر بر اجرای مالیات: سازمان مالیاتی کشور با دسترسی به شناسه یکتا نظارت دقیقی تری به پرداخت های مالیاتی خواهند داشت.
2-ثبت اطلاعات دقیق تر: با داشتن این کد اطلاعات به صورت دقیق و بدون خطا در سامانه مالیاتی ثبت میشود.
3-ایجاد ارتباط الکترونیکی راحت تر: با داشتن کد یکتا ارتباط شرکت ها و اشخاص بین سازمان امور مالیاتی و سازمان مودیان راحت تر میشود.
4- دقیق تر شدن صورت حساب های الکترونیکی: در صورت حساب های الکترونیکی افراد و یا شرکت ها کد یکتا همواره کمک میکند تا صورت حساب ها به درستی صادر شوند.
نحوه دریافت شناسه یکتا مالیاتی
ا- در ابتدا باید فایل امضای الکترونیک را دریافت کنید برای این موضوع میتوانید از نرم افزار سپیدار استفاده نمایید.
2- در مرحله بعدی باید به وب سایت خدمات الکترونیک به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه نمایید.
3-ورود به بخش کارپوشه
4- انتخاب پرونده مالیاتی
5-دریافت شناسه یکتا حافظ مالیاتی
6- انتخاب روش ارسال صورت حساب
7-بارگذاری فایل
8- تکمیل اطلاعات و در اخر دریافت شناسه
با انجام تمامی مراحلی که در بالا گفته شد به صورت درست و کامل میتوانید به راحتی شناسه حافظ مالیاتی خود را دریافت و از آن برای صورت حساب الکترونیکی سامانه مودیان استفاده نمایید.
کاربرد کد یکتای حافظ مالیاتی
ا- ارتباط الکترونیکی راحت تر: کد یکتا اختصاص یافته به افراد حقیقی و حقوقی باعث ایجاد ارتباط راحت تر بین سازمان امور مالیاتی و سامانه های مرتبط مانند سامانه مودیان میباشد.
2- صدور صورت حساب الکترونیکی: همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد کد یکتا به عنوان یک شناسه در صورت حساب های الکترونیکی درج میشود.
3- غربال کردن بهتر اطلاعات: سازمان امور مالیاتی با دسترسی به این شناسه میتواند نظارت دقیق تری به روند مالیاتی شرکت ها داشته باشد.
چه کسانی ملزم به دریافت شناسه یکتا هستند؟
ا- کسانی که نیاز به صورت حساب های الکترونیکی در کسب و کارشان دارند مانند فروشگاه های آنلاین
2- افرادی که درفرآیند های مالیاتی فعالیت دارند مانند کسب و کارها و یا اشخاص برای صدور صورت حساب های الکترونیکی به سامانه مودیان ملزم به دریافت این شناسه می باشند.
تفاوت شناسه یکتای حافظ مالیاتی با شناسه منحصر به فرد مالیاتی
شناسه منحصر به فرد مالیاتی شامل 22 کاراکتر است این کد یکتا به صورت اختصاصی برای هر پرونده مالیاتی ایجاد میشود و در سیستم مالیاتی مورد استفاده قرار میگیرد.
شناسه یکتای حافظ مالیاتی همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد یک کد 6 رقمی شامل حروف است که به عنوان یک کد تشخیص در سازمان مالیاتی کشور کاربرد دارد.
اگر بخواهیم به زبان ساده به تفاوت این دو شناسه بپردازیم شناسه مالیاتی به طور اختصاصی برای هر پرونده و شناسه یکتای حافظ مالیاتی به عنوان یک کد یکتا برای صورت حساب های الکترونیکی به کار میرود.
نحوه غیر فعال کردن شناسه
در ابتدا باید به سامانه مودیان ورود نمایید و با انتخاب پرونده مالیاتی با توجه به کد یکتا مالیاتی خود اقدام به غیر فعال سازی نمایید پس از انخاب گزینه غیرفعال سازی یا همان علامت ضبدر که در بسیاری از سامانه ها نشان از غیر فعال کردن دارد انتخاب و بعد از آن در این مرحله نیاز به تایید است بعد از ثبت دکمه تایید و با اعمال غیر فعال سازی شناسه این کد به هیچ پرونده مالیاتی دیگری اختصاص داده نمیشود و تا زمان درخواست مجدد غیر فعال است. در غیر فعال کردن شناسه همواره باید به این نکته دقت نمود ابزار پرداختی که به آن متصل است به یک شناسه یکتای حافظ مالیاتی دیگر متصل میشود.
شناسه کالا و خدمات
این شناسه یک کد منحصر به فرد است که به دسته ای از خدمات تعلق میگیرد. بعد از دریافت کد یکتا باید به دریافت این کد اقدام نمایید و برای دریافت این کد راه های مختلفی وجود دارد یک راه ورود به سازمان امور مالیاتی است. اگر از طریق سازمان امور مالیاتی موفق به دریافت شناسه نشدید میتوانید با ورود به سامانه تجارت و پس از ورود به حساب کاربری نسبت به ایجاد شناسه اقدام نمایید. و راه حل آخر استفاده از فایل اکسلی است که سازمان مالیاتی در اختیار کاربران قرارداده است و با دسترسی به آن میتوانید به شناسه مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.
شناخت سامانه مودیان
سامانه مودیان به منظور ارتباط اشخاص حقیقی و حقوقی با سازمان مالیاتی کشور است در این سامانه به هر شخص همانطور که در بالا به آن اشاره شد یک کار پوشه اختصاص داده میشود و تبادل اطلاعات صرفا از طریق این کارپوشه انجام میشود لازم به ذکر است که این سامانه در جلوگیری از فرار مالیاتی کاهش خطاهای احتمالی و انجام به موقع کارها تاثیر به سزایی دارد.در واقع میتوان گفت هدف از سامانه مودیان افزایش سرعت رسیدگی،کاهش خطاهای احتمالی و همچنین دسترسی به اطلاعیه های سازمان است.
سخن پایانی
در این مقاله سعی شد با شناسه یکتا، نحوه ایجاد آن، کاربرد و بسیاری موارد دیگر آشنا شویم تمامی موارد اشاره شده در این مقاله میتواند به بهبود فرایند کاری مدیران مالی و حسابداران کمک کنند. به طور کلی شناسه یکتای حافظ مالیاتی ابزاری مهم در مدیریت مالیاتی کشور و ارتباط بهتر بین اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان مالیاتی ایجاد میکند.و از اواخر سال 1402 تمامی اصناف چه حقیقی و چه حقوقی موظف به ثبت فروش خود در سامانه مودیان میباشند.
دیدگاهتان را بنویسید