روش محاسبه مالیات شرکت های ورشکست شده و منحل شده
نحوه محاسبه مالیات شرکت های ورشکسته و منحل شده به چه صورت است؟ محاسبه مالیات بخش مهم و جدایی ناپذیر اداره یک تجارت است. ضروری است که شرکتها از مسئولیتهای مالیاتی خود آگاه باشند تا بتوانند از قانون پیروی کرده و از جریمههای سنگین یا اقدامات قانونی جلوگیری کنند. متأسفانه برخی از شرکتها در نهایت فعالیت حرفهای خود ورشکست میشوند و باید داراییهای شرکت را تصفیه کنند.
در این صورت بعنوان یک فرد صاحب کسب و کار لازم است که روش محاسبه مالیات شرکت های ورشکست شده و منحل شده را بدانید. سرای حسابدار در این مقاله روشهای مختلف محاسبه مالیات در صورت ورشکستگی یا انحلال را بررسی کرده و نقش افراد را در این فرآیند بیان میکند.
بیشتر بخوانید: نکات مهم در ارتباط با محاسبه ماليات بر درآمد حقوق
تعریف ورشکستگی و انواع آن
قبل از محاسبه مالیات شرکت های ورشکسته بیایید با مفهوم ورشکستگی آشنا شویم. ورشکستگی ناتوانی در پرداخت بدهیهای شرکت به دلیل ورشکستگی مالی یا ناتوانی در انجام تعهدات مالی تعریف میشود. یک فرد به عنوان صاحب یک کسب و کار در صورت کسر دارایی نسبت به پرداخت بدهیها ناتوان میشود، درنتیجه ورشکسته تلقی میشود.
قوانین مربوط به ورشکستگی در هر کشور گزینههایی را ارائه میدهد که به موجب آن بدهکاران میتوانند با اعلام ورشکستگی خود، برخی یا تمام بدهیهای خود را پرداخت نکنند.
انواع ورشکستگیها به طور کلی به قوانین هر کشور بستگی دارند، اما شرکتها به طور بالقوه میتوانند از بدهیهای خاصی رها شوند و در عین حال سایر داراییها را از طریق تشکیل پرونده مجدد دست نخورده نگه دارند. در ادامه انواع ورشکستگیها را بیان میکنیم:
ورشکستگی عادی
در ورشکستگی عادی صاحبان کسب و کار و تاجران در بروز ورشکستگی فاقد نقش هستند و این اتفاق به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، بحران مالی، تحریمها و شرایط ناپایدار بازار اقتصادی رخ داده است.
ورشکستگی به تقلب
در ورشکستگی به تقلب دادگاه بعد از بررسیها نتیجه میگیرد که دلیل ورشکستگی شرکت انجام تخلفاتی مانند عدم پرداخت بدهیها، پنهان کردن دارایی و اعلام ورشکستگی به صورت عمدی است.
ورشکستگی به تقصیر
در ورشکستگی به تقصیر مدیر شرکت و صاحب کسب و کار در بروز ورشکستگی تقصیر دارد و به دلیل خطاهای مالیاتی و عملکردی این اتفاق روی داده است.
بیشتر بخوانید: روش های هزینه یابی در حسابداری صنعتی
انحلال شرکت چیست؟
هنگام اعلام ورشکستگی و تلاش برای سازماندهی مجدد بدهیهای شرکت، ممکن است مواردی پیش بیاید که دیگر از نظر مالی برای یک شرکت مقرون به صرفه نباشد و طلبکاران به جای آن تقاضای انحلال کنند.
انحلال شامل فروش تمام یا بیشتر داراییهای شرکت به منظور بازپرداخت بستانکاران قبل از اعلام انحلال واحد تجاری است. به این ترتیب که بعد از اعلام انحلال به اداره ثبت شرکتها، تاجر نسبت به پرداخت بدهیها اقدام میکند. به طور کلی سه حالت انحلال شرکت به صورت زیر هستند:
انحلال اختیاری
گاهی ممکن است یک شرکت تصمیم داشته باشد که فعالیت خود را متوقف کرده و اعلام انحلال کند. این انحلال میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که بسته به شرایط حاکم بر شرکت تصمیمگیری انجام میشود. همچنین به دلیل اتمام تاریخ انقضای فعالیت شرکت نیز میتوان این انحلال و عدم فعالیت را اعلام کرد.
انحلال قضایی
این انحلال طبق موارد خاص در دادگاه تعیین میشود و یک انحلال اجباری به حساب میآید. دادگاه برای برطرف کردن مشکلات مدنظر در شرکت مهلت ۶ ماههای را تعیین میکند و در صورتی که این موارد برطرف نشوند حکم انحلال شرکت را صادر میکند.
انحلال قهری
انحلال قهری هم مانند انحلال قضایی به صورت اجباری انجام میشود. شرکت به دلیل شرایط اقتصادی و نامناسب ورشکست میشود و دیگر نیازی به حکم قضایی نیست.
یکی از تفاوتهای اصلی ورشکستگی و انحلال این است که با ورشکستگی، قراردادهای سازمانی ممکن است به طور موقت لغو شوند و بعد از پایان ورشکستگی و پرداخت بدهیها شرکت میتواند کار خود را شروع کند، اما در انحلال همهی قراردادها باید فسخ شوند؛ زیرا شرکت به پایان راه خود رسیده است، مگر اینکه حکم دادگاه مورد دیگری را مشخص کرده باشد.
بیشتر بخوانید: استاندارد حسابداری شماره 4 | ذخاير، بدهی های احتمالی و دارایی های احتمالی
مدیر تصفیه و وظایف او؟
مدیر تصفیه فردی امین و قابل اعتماد است که وظیفهی نظارت بر روند انحلال شرکت را بر عهده دارد و به عنوان ناظر مراحل تصفیه شناخته میشود.
برخی از وظایف مانند تصفیه بدهیها، عملیات پرداخت و دریافت مطالبات، امور مرتبط با حسابهای واحدهای تجاری منحل شده، اطمینان از واگذاری داراییهای غیرسودآور به ارزش منصفانه بازار، اطمینان از انطباق با قوانین مربوطه در مورد حقوق کارکنان، ارائه گزارشهای عملکردی، تقسیم داراییهای شرکت بین شریکها و دفاع از مدیران در برابر اتهامات مختلف را مدیر تصفیه انجام میدهد.
چگونه ورشکستگی خود را اعلام کنیم؟
اعلام ورشکستگی مستلزم ارائهی اسناد کافی تاجر به دادگاه است، در صورت تمایل تاجر با مشاهدهی عدم توانایی خود در پرداخت بدهی و قرضها قبل از اینکه طلبکاران اقدامات قانونی را انجام دهند، میتواند تمامی اسناد مرتبط با هزینه و بدهیها و اسناد مالی شرکت را در اختیار دادگاه قرار دهد.
این افراد معمولاً از یک وکیل متخصص و آشنا به قوانین ورشکستگی نیز برای انجام کارهای قانونی کمک دریافت میکنند.
اسناد ارائه شده به دادگاه معمولاً شامل ارائه شواهدی از جمله صورتحساب درآمد، منابع مالی اثباتشده در دسترس، جزئیات خاص در مورد هر بدهی واجد شرایطی است که شامل طبقهبندی میشود، بهعنوان مثال بدهی تضمینشده در مقابل کارتهای اعتباری بدون وثیقه و … احیانا اگر تاجر نسبت به اعلام ورشکستگی خود اقدام نکند، طلبکاران میتوانند با ارائهی اسناد خود به دادگاه، روال اعلام ورشکستگی از جانب دادگاه را میسر کنند، به این ترتیب که دادگاه با بررسی داراییهای تاجر و شرکت او تصمیم میگیرد که این فرد توانایی پرداخت بدهیها را دارد یا خیر، سپس حکم نهایی را صادر میکند.
روش محاسبه مالیات شرکت های ورشکسته شده و منحل شده
به طور کلی قوانین ارزیابی مالیاتی قابل اعمال در هنگام ورشکستگی از اصول مشابهی پیروی میکنند، اگرچه گاهی اوقات بسته به رویکرد اعلام شده ممکن است متفاوت باشد. به محض اعلان و ثبت ورشکستگی یا انحلال شرکت دیگر مالیاتی به آن تعلق نمیگیرد و صاحب شرکت موظف است که گزارش مالیاتی دورهی قبل از انحلال یا ورشکستگی را ارسال کند. لازم است بدانید که اگر تاجر بتواند بخشی از مطالبات خود را از اشخاص ثالث دریافت کند، این عایدی جز درآمد شرکت محسوب میشود و مالیات بر آن تعلق میگیرد.
بیشتر بخوانید: ساعت کار موظف ماهانه در سال 1402
کلام پایانی
در این بخش از آموزش های حسابداری به بررسی نحوه محاسبه مالیات انحلال شرکت پرداختیم. محاسبه مالیات شرکت های ورشکسته و منحل شده با توجه به پیچیدگیهای روزافزون قوانین جدید، بخش جداییناپذیر هر تجارتی است. خوشبختانه رویههای حاکمیتی وجود دارند که تسویه حساب منظم را تسهیل میکنند، بنابراین تضمین میشود که از منافع فرد به شیوهای عادلانه دفاع شده و از کارکنان آسیبپذیر حمایت شود.
بنابراین اگر صاحب یک شرکت هستید لازم است با تمام روشهایی محاسبه مالیات در شرایط مختلف از جمله ورشکستگی و انحلال آشنا شوید، تا درصورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید. شما میتوانید برای دریافت مشاوره و راهنماییهای بیشتر با کارشناسان ما در سرای حسابدار ارتباط برقرار کنید و یا در دوره های آموزش حسابداری سرای حسابدار شرکت کنید.
سوالات متداول
انواع ورشکستگی چیست؟
ورشکستگی عادی، ورشکستگی به تقلب و ورشکستگی به تقصیر
مدیر تصفیه کیست؟
مدیر تصفیه فردی امین و قابل اعتماد است که وظیفه نظارت بر روند انحلال شرکت را بر عهده دارد و به عنوان ناظر مراحل تصفیه شناخته میشود.
دیدگاهتان را بنویسید