لیستی از هزینه های قابل قبول مالیاتی
تقسیمات هزینه های مالیاتی
در ابتدا باید گفت هزینه های مالیاتی به دو دسته هزینه های قابل قبول مالیاتی و غیر قابل قبول مالیاتی تقسیم می شوند. در ادامه ضمن تمرکز بر روی هزینه های قابل قبول مالیاتی، هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی را نیز به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.
هزینه های قابل قبول مالیاتی به هزینه هایی گفته می شود که اداره مالیات هنگام برآورد مالیات سالانه برای شما این امر را خواهد پذیرفت. همچنین مابقی آنها را بر طبق ماده های 147 و 148 قانون مالیات های مستقیم نخواهد پذیرفت. به عبارت دیگر مالیات های غیر قابل قبول، ضرر ساز و هزینه های قابل قبول بی ضرر است. در ادامه به زیان های وارده در هزینه های غیر قابل قبول و علت رعایت هزینه های قابل قبول مالیاتی خواهیم پرداخت.
علت انتخاب و مزایای رعایت هزینه های قابل قبول مالیاتی:
در صورت ادامه این تخلفات در سال های بعد و تکرار آن و ارسال هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی، امکان دارد شرکت به طور کلی لغو امتیاز شود و دارایی های خود را نیز از دست بدهد. در ادامه به انواع هزینه های قابل قبول مالیاتی خواهیم پرداخت.
علت انتخاب و مزایای رعایت هزینه های قابل قبول مالیاتی:
انواع هزینه های قابل قبول مالیاتی:
الف) قیمت خرید کالا و مواد و خدمات، یک مورد از هزینه های قابل قبول مالیاتی:
شرکت یا کارخانه ها دارای دو حالت متفاوت اند؛ یا خود آنها کالایی را می خرند یا موادی را خریده و فرآوری می کنند. هزینه مواد اولیه مورد نیاز شرکت و هزینه کالایی که می خرد و می فروشد و هزینه فرآوری کالا تا زمان فروش بخشی از موارد هزینه های قابل قبول مالیاتی است که اداره مالیات برای تعیین مالیات آن هزینه ها را قبول دارد. احتساب آن ها را در دفتر هزینه های سالیانه شرکت می پذیرد.
ب) ماشین آلات اجاره ای:
برخی شرکت ها، دستگاه ها و ماشین آلات مختلفی را اجاره می کنند و هزینه آن ماشین آلات را به صورت تمام و کمال پرداخت می کنند. هزینه این ماشین آلات و کارکرد آنها نیز در دفتر حسابرسی پایان سال مالیاتی شرکت باید ذکر شود. این هزینه بخشی از هزینه های قابل قبول از سوی اداره مالیات است.
ج) هزینه عناصر حیاتی:
این هزینه ها شامل قبض آب و برق و گاز هر شرکت می شود که باید این هزینه ها نیز در دفتر حسابرسی منظور شود تا جزئی از هزینه های قابل قبول به حساب بیاید.
د) اجاره بها:
در صورت رهنی یا اجارهای بودن ملک شرکت یا موسسۀ کاری، باید سند رسمی اجاره نامه و بهای آن در دفتر حسابرسی ذکر شود تا به این واسطه بخشی از موارد مشمول مالیات به شمار بیاید. در صورت عدم ذکر سند رسمی و صرفا ذکر این که موسسه به صورت استیجاری است، قیمت اجاره بهای ملک به صورت حد میانۀ روز حساب شده و مالیات بر آن رقم تعلق خواهد گرفت.
ه) انواع بیمه های موسسه:
کلیه مبالغ نقدی که در راستای بیمه کردن موسسه صورت می گیرد، از جمله هزینۀ بیمۀ آتش سوزی مکان موسسه تا بیمه زلزله آن و تمام بیمه های دیگر مربوط به موسسه، زیر مجموعه موارد قابل قبول هزینه های مالیاتی یک شرکت قرار می گیرد.
و) هزینه های نقل و انتقال:
تمامی هزینه هایی که برای حمل و نقل بار از هنگام تولید تا هنگام فروش صورت می گیرد نیز، بخش مهمی از هزینه قابل قبول به حساب می آیند. بیان این نکته ضروری است که افزون بر هزینه های نقل و انتقال بار هزینه های نقل و انتقال و رفت و آمد افراد و کارکنان شرکت نیز می تواند بخشی از هزینه های قابل قبول باشد.
ز) هزینه های ورزشی:
افراد داخل هر شرکت باید سلامتی خود را حفظ کنند و ارتقاء ببخشند. یکی از راهکار های مهم برای این امر، تهیه وسایل و ابزار ورزشی و اختصاص ساعتی در بیرون ساعت کاری در مکان های ورزشی است. این دسته هزینه ها هزینه های ورزشی قابل قبول مالیاتی به حساب می آیند. این هزینه ها نیز در صورت قرار گرفتن در دفتر حسابرسی بخشی از هزینه های قابل قبول شما به حساب می آیند. به این وسیله شما مالیات کمتری را پرداخت خواهید کرد.
ک) هزینه انبار و مهمانداری:
هر شرکت ممکن است به مقتضای کارکرد خویش و موارد کار شرکت مهمان هایی را در حوزه های مختلف دعوت کند. هزینه این مهمان ها اگر در حوزه کاری شرکت باشد قابل قبول است. از جانب دیگر باید گفت بسیاری از کارخانه ها و شرکت های مختلف نیاز مبرمی به داشتن انبار و سوله دارند در نتیجه این نیاز باید هزینه ای را برای انبار و هزینه ای را برای انبار داری در شغل خود اختصاص بدهند. به این ترتیب با ذکر این امور در دفتر حسابرسی سالانه شما مالیات کمتری را پرداخت خواهید کرد. این امر نیز از جمله موارد قابل قبول مالیاتی به حساب می آید.
ل) هزینه لوازم اداری:
بخشی از لوازم در یک شرکت بسیار مورد نیاز است. از جمله یک شرکت ممکن است نیاز به کپسول آتش خاموش کن یا پانچ و منگنه داشته باشد. یا حتی چیز های کوچک دیگر مانند میخ و پانچ و منگنه تا حتی سوزن های موجود در منگنه. شاید برای شما بیان این امر شگفت به نظر برسد و بگویید این ابزار قیمت چندانی ندارند. پس چرا باید هزینه های این ابزار را نیز در نظر گرفت؟ پاسخ ساده است. شاید در نگاه اوّل این ابزار هزینه چندانی را روی دوش ما قرار ندهند. امّا به مرور زمان طی یک سال این هزینه ها هزینه های هنگفتی خواهد شد به این هزینه ها، خرج هایی بزرگتر، از جمله هزینه جوهر ماشین پرینت و کپی را نیز بیفزایید. آن موقع است که خواهید فهمید ذکر این هزینه ها در میان هزینه های قابل قبول مالیاتی چه قدر مهم و دارای ارزش است.
م) هزینه کشف:
این مورد بیشتر مربوط به شرکت هایی است که در حوزه معدن به کار مشغول هستند. برای نمونه تصور کنید یک شرکت حفری را صورت می دهد تا معدن آهن را در آن پیدا کند. اگر آن معدن پیدا نشود یا به جای سنگ آهن در آن معدن سنگ نیکل یافت بشود؛ تکلیف مالیات هزینه های موجود چه خواهد بود؟ آیا هزینه حفر بی سرانجام نیز در احتساب هزینه های قابل قبول اداره مالیات است؟ جواب این سوال مثبت است شما باید این هزینه را نیز در دفتر حسابرسی خود ثبت کنید.
ن) هزینه های مشترک شدن:
ما ممکن است در شرکتی کار کنیم که شرکتی آی تی محور باشد. این شرکت برای خرید قالب های سایت خود نیاز به عضویت در برخی سایت ها دارد و برای طراحی لوگوی خود به همکاری با برخی از سایت های دیگر نیازمند است. به این نکته باید دقت کرد تمام هزینه های اشتراک در مکان ها یا سایت های مختلف که ارتباط مستقیمی به شرکت دارد، باید در حسابرسی مالیاتی شمرده شده و در دفتر حسابرسی شرکت ثبت گردد. در ادامه به صورت اجمالی به برخی از لیست هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی نیز اشاره می کنیم.
هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی:
- هزینه بی ارتباط:
شما ممکن است برای خانه خود یخچال بگیرید و بگویید یک عدد یخچال در راستای بهبود وضع کارمندان و تعالی کیفیت زندگی آنها تهیه گردیده است. با این کار شما می خواهید این هزینه غیر قابل قبول را یک هزینه قابل قبول مالیاتی جلوه دهید و جریمه خواهید شد. - زیان های جبران شده:
وقتی بیمه ها زیان های شما را جبران می کنند و دیگر زیانی برای شرکت شما متصور نیست، نباید آن زیان جبران شده از سوی بیمه را در بخش هزینه های مالیاتی بیاورید. زیرا این کار خلاف قانون خواهد بود. - ضایعات غیر عادی:
هر شرکت ضایعات روزمره ای دارد که آمار آنها به صورت نسبی مشخص و معین است. پس شما نباید در بیان دفتر حسابرسی خود ضایعات را بیش از حد ذکر کنید؛ زیرا با این حرکت مأموران مالیات به صداقت شرکت شما شک کرده و به طور قطع شما را جریمه خواهند کرد. موارد گفته شده بخشی از دانش مالیاتی بود که باید هر صاحب شرکت و کارمندی از آن ها آگاه باشد. امیدواریم که از این نکات استفاده کافی را برده باشید.
دیدگاهتان را بنویسید