ثبت های حسابداری حقوق و دستمزد
حسابداری حقوق و دستمزد از امور بسیار مهمی است که یکی از مهم ترین وظایف بخش حسابداری در کسب و کارها به شمار می رود. از آنجا که نیروی انسانی اصلی ترین بخش هر مجموعه ای هستند، وضعیت حقوقی و حساب و کتاب آنها نیز به همان ترتیب بسیار حائز اهمیت است.
حقوق و مزایا و دستمزد آنها باید به طور دقیق محاسبه و با جزئیات در قالب یک فیش حقوقی تهیه شود. این اطلاعات باید در هر ماه در فایل های حسابداری به عنوان هزینه ثبت شوند و در محاسبات مالیاتی مد نظر قرار گیرند برای انجام این کار حتما نیاز دارید که دوره های آموزش حقوق دستمزد در اصفهان را گذرانده باشید.
اهمیت بخش حسابداری و به ویژه حقوق و دستمزد کارکنان بر کسی پوشیده نیست. وجود یک نرم افزار حرفه ای حسابداری در هر کسب و کاری می تواند بسیار کمک کننده باشد.
صفر تا صد سند حسابداری حقوق و دستمزد
حسابداری حقوق و دستمزد در پی جبران خدماتی است که کارکنان به کسب و کارها ارائه می دهند. این حقوق در ازای یک دوره زمانی و تاریخی تعیین شده پرداخت می شود. به طور معمول پرداخت حقوق به صورت ماهانه یا هفته ای انجام می شود.
گاهی ساعت مبنای محاسبه دستمزد و حقوق نیروهای کاری است. حقوق در ازای یک فعالیت مشخص پرداخت می شود. حقوق را می توان یکی از مهم ترین هزینه های کسب و کارها دانست. اضافه کاری، بیماری و سایر متغیرها می توانند بر میزان حقوق و دستمزد اثرگذار باشند. گاهی نیز حقوق بر اساس کار انجام شده مشخص تحت نام یک پروژه به نیروهای کاری پرداخت می شود.
با حسابداری حقوق و دستمزد می توان درآمد کارکنان را در طول یک دوره زمان معین محاسبه کرد. این مسئله شامل حقوق سالانه و البته اضافه کاری می شود. مواردی که در محاسبه آن باید مد نظر قرار گیرند عبارت اند از: حقوق، دستمزد ناخالص، سود سالانه، پاداش، پورسانت. بخشی دیگر که مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد می باشد، نحوه محاسبه پایه سنوات با چند سال سابقه است که حتما یک حسابدار باید در زمان مقرر خودش آن را حساب کند.
مواردی که در صورت وجود باید از حقوق کم شوند نیز شامل مالیات، حق بیمه، طرح پس انداز و کسر حقوق می شود. بابت حق اولاد، مسکن، خوار و بار و بن کارگری نیز مبلغی به حقوق اضافه می شود. مزایای غیرنقدی و ایاب و ذهاب نیز باید در این محاسبه مد نظر باشند.
ماهیت حقوق پرداختنی
حسابداری حقوق و دستمزد بر طبق اطلاعاتی صورت می گیرد که منابع انسانی کسب و کار در اختیارش قرار می دهد. حسابداری حقوق فرمول های خاص خودش را دارد و هر نرم افزاری برای محاسبه از این فرمول ها استفاده می کند.
نرم افزار به واحد حسابداری کمک می کند که بتوانند این کار را با سرعت و دقت بیشتری پیش ببرند. قبل از هر کاری لازم است اسامی و مشخصات نیروهای کار به ثبت برسد. بعد از آن شعبه های بیمه تأمین اجتماعی و اداره های دارایی نیز باید ثبت شوند. سپس لازم است که مشخصات کارکنان کامل شود. در مرحله بعد لازم است که معیارهای حقوق و دستمزد تعیین شوند. عملیات مقداردهی و تشخیص فرمول مناسب در مرحله بعد صورت می گیرد.
بخش نهایی حسابداری حقوق و دستمزد شامل تهیه فهرست فیش های حقوقی می شود. بعد از آن هم لازم است که همه اسناد در نزم افزار ثبت شوند. حداقل دستمزد هر فرد باید مشخص باشد و این که به صورت روزانه چه مبلغی بابت مثلاً ۸ ساعت کاری به او تعلق می گیرد.
ثبت سند حقوق و دستمزد در دفتر روزنامه
سند حسابداری حقوق و دستمزد باید در دفتر روزنامه ثبت شود. بخش اصلی این سند به سمت بدهکار هزینه های کارکنان مربوط می شود. در سمت بستانکار نیز سازمان و بیمه و مالیات آورده می شوند. در سمت بدهکار مبلغ حقوق، بن کارگری، اضافه کار، حق اولاد، پاداش و هزینه مأموریت و مبالغ دیگر باید ثبت شوند. با آموزش حقوق و دستمزد می توانید به راحتی مسائل مربوط به حقوق و دستمزد کارگران را محاسبه کنید.
در صورتی که کسب و کار هزینه های دیگری هم دارد، باید قید شوند تا هزینه کل پروژه در نهایت قابل محاسبه باشد. در بخش بستانکار نیز حقوق جاری کارکنان و سایر بستانکارها باید نوشته شود. بخشی هم به عنوان جریمه و خسارت ممکن است از حقوق و دستمزد کسر شود. به دلیل این که کسب و کار این بخش را پرداخت نمی کند، نمی توان آن را هزینه در نظر گرفت. می تواند به شکل بستانکار در سر فصلی جداگانه آورده شود.
ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد شامل مساعده یا علی الحساب هم می شود که از حقوق باید کسر شوند. این مبلغ بر میزان هزینه حقوق اثری ندارد. در زمان ثبت آن باید دقت شود که کسی که مساعده را دریافت کرده است در زمان پرداخت طی سند بدهکار شده است.
ثبت حقوق و دستمزد در نرم افزار حسابداری
ثبت حقوق و دستمزد در گذشته به صورت دستی انجام می شد. اما نیاز کسب و کارها موجب شد تا بعد از گسترش کامپیوتر نرم افزارهای حسابداری روی کار بیایند.
در حال حاضر، همه کسب و کارها از نرم افزارهای مختلف که هر کدام قابلیت های خاص خودشان را دارند برای این کار سود می برند. برای این که این محاسبه به صورت دقیق انجام شود لازم است که اطلاعات به روز به نرم افزار داده شود. برای ثبت در نرم افزار باید به این نکته توجه داشت که این اطلاعات شامل سه قسمت حقوق پایه، کسورات و مزایا می شود.
حقوق پایه به صورت سالانه معین می شود و شورای عالی این حقوق را اعلام می کند. البته مبلغ حقوق پایه می تواند به صورت توافقی نیز مشخص شود. مزایای حسابداری حقوق و دستمزد می توانند به دو شکل مستمر و غیر مستمر باشند. کسورات نیز مواردی مثل مالیات را شامل می شود.
ثبت حقوق و دستمزد با مثال
حسابداری حقوق و دستمزد با توجه به روزهای کاری و ماه های ۳۰ روزه، ۳۱ روزه و ۲۹ روزه انجام می شود. هر نیروی کار باید در هفته ۴۴ ساعت و ۱۹۲ ساعت در ماه کار کند. محدودیتی برای توزیع ساعت های کاری در هفته وجود ندارد.
محاسبه روز جمعه به صورت تعطیل الزامی است و حقوق آن باید به نیروی کار پرداخت شود. ساعت کار کسب و کارهای دشوار برای نیروهای کار به ۳۶ ساعت در هفته تقلیل می یابد. در پایان هر سال معادل یک ماه حقوق باید به عنوان سنوات برای نیروی کار محاسبه شود. ضمن این که لازم است دو برابر پایه حقوق نیز به عیدی به او پرداخت شود.
دیدگاهتان را بنویسید